Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Blog - Grudzień 2015

Stwórz plan marketingowy na 2016
Data dodania 06.12.2015

Oceń ostatnie 12 miesięcy

Cel bez planu jest tylko życzeniem. Inwestowanie kilka godzin na początku roku, aby napisać plan marketingowy dla Twojego salonu kosmetycznego, fryzjerskiego lub spa może mieć ogromny wpływ na rentowność, którą możesz osiągnąć w kolejnym roku.

Zanim zaczniesz planować 2016, spójrz najpierw wstecz na cały 2015, oceń swoje osiągnięcia biznesowe, porażki  właśnie po to by nowy rok przybliżył Cię do realizacji celów.

Wielu z Was w tym momencie ma pokusę pominięcia etapu oceny. Niestety poświęcenie czasu na etapie analizy tego co było jest niezbędne  do prawidłowego zaplanowania działań w kolejnym roku.

Odstaw więc wymówki na bok, weź kartkę i długopis i szczerze sam ze sobą zrób rachunek sumienia.

Podsumowaniem takiej analizy powinno być zrozumienie celów biznesowych i Twoich realnych możliwości.

 

Jeżeli prowadzisz salon fryzjerski/kosmetyczny/day spa powinieneś zadać sobie kilka ważnych pytań:

  • Czy Twoja firma zrealizowała planowane cele finansowe w zeszłym roku?
  • Czy większość przychodów w obiekcie pochodzi od stałych klientów czy nowych?
  • Jaki procent klientów odwiedził Cię tylko raz i nigdy więcej nie wrócił?
  • Jakie są Twoje najbardziej rentowne usługi w salonie?
  • Kiedy ostatnio podniosłeś/aś ceny w salonie?

 

Działania promocyjne

  • Ile działań promocyjnych przeprowadziłeś/aś?
  • Które przyniosły najlepszy efekt?
  • Które promocje nie spotkały się z zainteresowaniem klientów?
  • Dlaczego te działania nie spodobały się klientom?

 

Strona www

  • Czy strona internetowa Twojego obiektu jest przystosowana do obsługi na urządzeniu mobilnym? Czy jest responsywna?
  • W skali 1-10 jak Twoja strona internetowa prezentuje się na tle stron www Twojej konkurencji?
  • Czy teksty  i zdjęcia na www są aktualizowane?
  • Czy teksty na stronie www są tworzone metodą kopiuj/wklej  z innej www, nie ma znaczenia że to teksty dystrybutora?
  • Czy strona jest wysoko w rankingach wyszukiwarki Google, żeby nowi klienci łatwo mogli Cię znaleźć?

 

Marketing

Kiedy dostarczasz wiadomości marketingowe przy użyciu różnych kanałów zwiększasz prawdopodobieństwo dotarcia do grupy docelowej. Powtarzanie tych czynności działa.

  • Z jakich kanałów marketingowych korzystasz?
  • Czy masz stronę internetową?
  • Czy używasz do komunikacji e-mail marketingu?
  • Czy komunikujesz się z klientem poprzez Social Media?
  • Czy używasz materiałów reklamowych?
  • Czy stosujesz programy lojalnościowe w swoim obiekcie?
  • Czy organizujesz konkursy dla klientów?

 

Baza danych

  • Czy Twoja baza danych powiększyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy? Jeśli tak to o ile osób/procent?
  • Jak zachęcasz klientów do np. zapisania się na newsletter lub udostępnienie swoich danych?

Nie zapominaj że kontakty e-mail są jednym z najbardziej wartościowych aktywów marketingowych.

 

Nowy klient a program lojalnościowy

  • Czy masz system marketingowy służący utrzymaniu nowych klientów w Twoim salonie?
  • Czy rejestrujesz nowych klientów i budujesz lojalność już od pierwszej wizyty? Jeśli tak w jaki sposób?
  • Czy używasz programu lojalnościowego?

 

Konkurs

Zrób analizę swoich 3 największych konkurentów

Przejrzyj ich stronę internetową, ofertę, zespół, social media, sprawdź w jaki sposób się reklamują, jak pozyskują nowych klientów.

Jak porównasz to co „odkryłeś/aś do swojego obiektu? Nie ma co się załamywać, zawsze będą lepsi od nas, sztuką jest wyciągać wnioski i wzorować się na miejscach które osiągają sukces.

 

Usługi świadczone w Twoim obiekcie

  • Ile miałeś skarg i reklamacji w ciągu ostatnich 12 miesięcy?
  • Czy stosujesz zasadę informacji zwrotnej zarówno w stosunku do pracowników jak i klientów?
  • Czy wiesz co klienci myślą o usługach w Twoim salonie?
  • Czy szkolisz, wysyłasz regularnie na szkolenia swój zespół? Ile razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy?
  • Jak w skali 1-10 oceniasz jakość i poziom świadczonych przez Twój salon usług na tle konkurencji?

 

Twoja marka

  • Jaki komunikat do klienta wysyła wygląd Twojego obiektu, nazwa, logo?
  • Przejrzyj swoje materiały marketingowe  (ulotki, ofertę, wizytówki) czy jest na nich marka, logo, czy są spójne z filozofią koncepcją salonu? Czy są aktualne? Kiedy ostatni raz były aktualizowane?

 

TY

  • Co sądzisz na temat własnych umiejętności marketingowych? Jeżeli nie czujesz się w tym dobrze, myślę że warto zainwestować w tym roku w pomoc ze strony ekspertów.
  • Jeżeli czujesz się na siłach zrobić to samodzielnie, w oparciu o analizę ostatnich 12 miesięcy napisz plan marketigowy na 2016 uwzględniając w nim wszystkie punkty opisane powyżej. Pamiętaj, aby wpisywać realne cele określone w czasie i możliwe do zrealizowania. Jeżeli cel jest duży podziel go na kilka mniejszych etapów będzie Ci zdecydowanie łatwiej go osiągnąć.

Justyna Gwiazda-Wapińska

Praktyk biznesu Beauty

Zarządzanie obiektem beauty w moim przekonaniu to nie tylko twarda wiedza merytoryczna i wypracowane procedury. To umiejętność łączenia twardych zasad biznesu, koncepcji i strategii, procedur z umiejętnościami budowania relacji, komunikacji językiem korzyści, kreowania potrzeb, komunikacji nastawionej na rozwiązania.